kedd, 21 november 2017

Népszerű dísznövényünk rejti a HIV ellenszerét?

A népszerű dísznövény gyökerének kivonata hozzájárulhat a leggyakoribbnak számító HIV-1 vírusfertőzés hatékony kezeléséhez.

Hogyan csökkentsük a terhességi magas vérnyomást?

A közhiedelemmel ellentétben a terhesség előtt és alatt végzett rendszeres testedzés jótékony hatással lehet azokra a kismamákra, akikben a terhesség során alakul ki magas vérnyomás – számol be Jeff Gilbert a Hypertension decemberi számában megjelenő friss tanulmányában.

Extraszűz olívaolajjal érdemes zöldséget sütni

Egészségesebb a zöldséget extraszűz olívaolajban megsütni, mint főzni, mivel így az ételben található antioxidánsok száma növekszik, ráadásul az olajban található fenolok a zöldségekre is átkerülnek. A fenolok és az antioxidánsok segítenek abban, hogy rákot és a diabéteszt elkerüljük.

Ne spóroljunk a zöldségekkel, csak mert tél van

Amikor nem jutunk könnyen friss, gusztusos zöldségekhez és gyümölcsökhöz a téli szürkeségben, hajlamosak vagyunk elhanyagolni a helyes táplálkozást.

Megkérdeztük: Milyen élelmiszerekkel erősítsük immunrendszerünket a megfázásos időszakban?

A betegségeket jobb megelőzni, s ebben legfontosabb segítőtársunk saját immunrendszerünk. Ha kellőképpen erős, akkor lehet, hogy észre sem veszünk egy megfázást vagy egy influenzafertőzést, mert tünetmentesen átvészeljük.

A nyugati országokban az emberek elsősorban az étrendkiegészítőkhöz fordulnak, ha erősíteni akarják immunrendszerüket, és kevésbé törik a fejüket azon, hogy milyen élelmiszereket illesszenek be a napi étrendbe, melyekkel szintén ilyen hatást érhetnek el. Pedig egy kis odafigyeléssel, nagyobb egészségtudatossággal pusztán az élelmiszerek helyes megválogatásával a lehető legtermészetesebb módon őrizhetjük meg egészségünket a szervezetünk védekezőképességét próbára tévő hideg évszakokban.

Melyek a leghatásosabb immunerősítő élelmiszerek? Erről kérdeztük a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének főiskolai docensét, Veresné Dr. Bálint Mártát.

- Legtöbben a C-vitamin pótlását tartják fontosnak, mint a megfázás ellenszerét, és igyekeznek is minél többet bevinni a szervezetükbe tabletták, illetve C-vitamin tartalmú gyümölcsök fogyasztásával. De ezen kívül milyen gyümölcsöket, illetve élelmiszereket érdemes a kosarunkba tenni, melyek hatékonyan erősítik védekezőképességünket a megfázásos időszakban?

 

- Érdemes tisztázni melyek a jelentős C-vitamin tartalmú gyümölcsök (pl. kivi, citrom, mandarin, grapefruit, narancs, fekete ribizli), zöldségek (pl. zöld és kaliforniai paprika, brokkoli, kelbimbó, karalábé, karfiol, fejeskáposzta, savanyú káposzta), melyek lehetőleg naponta többször, azonban egyszer nyersen is szerepeljenek az étrendben, pl. saláta, vagy lé formájában. Természetes forrásból biztosan nem lehet túladagolni a C-vitamint, tehát ezek biztonsággal fogyaszthatók.

Jó iránytű lehet a választásnál a gyümölcsök, zöldségek színét is figyelni, hiszen minél színesebb, (pl. piros, narancssárga, zöld, sötétlila) valamelyik, annál több a növényi fitonutriens, más néven biológiailag aktív növényi anyag, pl. flavonoid tartalma. A fitonutriensekhez több ezer vegyület tartozik, melyek egy részéről tudjuk, hogy antioxidáns hatásuk révén hozzájárulnak az immunrendszer védelméhez. Érdekességként, a növények ezeket a saját védelmükre termelik, de az emberi szervezetben is hatásosok. Ugyanaz igaz rájuk, mint a vitaminokra, természetes formában biztonsággal fogyaszthatók. Ide tartoznak, pl. a vörös áfonya, vérnarancs, sütőtök, spenót, kökény.

A szervezet a betolakodó vírusok, baktériumok ellen többek között a szabadgyökök képzésével védekezik. Gondot jelent azonban, ha a zsíros táplálkozás vagy a stresszes életmód miatt ezek mennyisége túlzott mértékben megnő. Ilyenkor hasznosak a táplálékkal elfogyasztott olyan anyagok, melyek antioxidánsként vagy gyökfogóként viselkednek, vagy szükségesek az antioxidánsok felépítéséhez.

Újabb kutatások szerint a jó D-vitamin ellátottság mellett ritkábban alakulnak ki légúti fertőző betegségek. Sajnos azonban a magyar lakosság 70-80 %-a D-vitamin hiánnyal küzd, elsősorban az éghajlati adottságoknak (napsütéses órák alacsony száma) köszönhetően. Ez az immunrendszer állapotára is hatással van. A D-vitamin dús élelmiszerek (pl. margarin, vaj, máj, tojás lazac) fogyasztása mellet, a téli-tavaszi hónapokban D3-vitamin tartalmú étrend kiegészítő szedése is ajánlott.

- A nyáron eltett kompótoknak, lekvároknak, szörpöknek milyen egészségvédő szerep jut a meghűléses időszakban?

- Sajnos, ezek C-vitamin tartalma már elég kevés, mivel a főzés és tárolás hatására az aszkorbinsav (C-vitamin) bomlik. Ezt a termékcsoportot ezért elsősorban finom ízük miatt fogyasztjuk. A gyorsfagyasztott készítmények esetén azonban más a helyzet. Ott a szüret ideális érettségi időpontban történik, és rövid idő alatt hűtőbe kerül a zöldség, gyümölcs. Így fogyasszuk ezeket bátran télen is.

- Vannak olyan élelmiszerek, melyek erősítik egymás hatását?

- A kukoricában, szójában, búzában található egyik fehérjealkotóból (glutamin) olyan anyag képződik, mely antioxidáns szerepet tölt be. Hasznosak továbbá az omega-3 zsírsavak is (megtalálható, pl. lazac, makréla, hering, szardínia, lenmagolaj), melyek többek között gyulladáscsökkentő hatásúak. A hagyma gyógyító hatása már a népi gyógyászatban is ismert volt, de mint kiderült, a fűszerek közül a kakukkfű, a rozmaring és a gyömbér is baktériumok szaporodását gátló hatással bír. A sokféle alapanyag felhasználása, a változatos készítési mód és fűszerezés garancia arra, hogy minden hasznos anyag a szervezetünkbe kerüljön, így az immunrendszer számára fontos építőanyagokhoz is hozzájut a szervezetünk.

- Hogyan készítsük el az élelmiszereket, hogy természetes vitamin – és enzimtartalmuk a lehető legkevésbé károsodjon?

- A legtöbb hasznos anyagot akkor tudjuk megóvni, ha rövid ideig pároljuk, vagy gőzben főzzük, esetleg hirtelen sütjük ételeinket. A zöldségek, gyümölcsök jó része nyersen is fogyasztható, pl. lé, saláta, ropogtatnivaló formájában.

 

- Mely a leghatásosabb szomjoltó az immunerősítés szempontjából?

- Az immunerősítő étrend fontos részét képezi, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Ezzel védjük a szem-, az orr-, a szájnyálkahártyát a kiszáradástól, és így nehezítjük a kórokozók szervezetbe jutását. A téli időszakban a szokásos napi felnőtt adag nem másfél liter, hanem 2-2,5 liter folyadék a fűtés, vagy a kinti hideg levegő erős szárító hatása miatt. A víz, ásványvíz mellett, a teák (pl. zöld és fekete tea, bodza, csipke, menta, kamilla, hársfa), a 100%-os gyümölcs- és zöldséglevek hasznos anyagai segítik immunrendszerünk működését.

Szerző: Jáksó Nóra

Kövess minket Facebook oldalunkon is, ahol naponta friss cikkeket olvashatsz, és oszthatsz meg ismerőseiddel! >>>>>>>

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Ezen a héten a Feleségek...

Tovább a cikkhez
Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Az idei évad második legnézettebb...

Tovább a cikkhez
Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Különleges élményben lehetett...

Tovább a cikkhez
Hihetetlen! Ilyen hamar unják meg a szexet a nők ugyanazzal a partnerrel

Hihetetlen! Ilyen hamar unják meg a szexet a nők ugyanazzal a partnerrel

Hihetetlen! Ilyen hamar unják meg a szexet a nők ugyanazzal a partnerrel

Azok a nők, akik már egy...

Tovább a cikkhez
Ha egészséges bélrendszert szeretnél, egyél ebből minél többet

Ha egészséges bélrendszert szeretnél, egyél ebből minél többet

Ha egészséges bélrendszert szeretnél, egyél ebből minél többet

Ha szeretnénk, hogy bélrendszerünk...

Tovább a cikkhez
Egy olcsó módszer a gyerekek túlsúlyproblémái ellen

Egy olcsó módszer a gyerekek túlsúlyproblémái ellen

Egy olcsó módszer a gyerekek túlsúlyproblémái ellen

Kevesebb mint 20 amerikai...

Tovább a cikkhez

Hatékonyság egy csepp természettel keverve

Ahogy az ősz, s vele együtt a hideg beköszönt, érkezik a megfázásos időszak is, rohanó világunkban pedig pont megbetegedni sincs időnk.

Bővebben...:

Őszi vitaminbomba a sütőtök

Az elmúlt években egyre több településen, helyi közösségben rendeznek versenyt, melyen az nyer, aki a legnagyobb sütőtököt tudja termeszteni. A díjkiosztás és az ünneplés után érdemes a verseny szereplőit elfogyasztani, mert igazi őszi vitaminbomba a sütőtök.

Bővebben...:

5 könnyen elkészíthető őszi dekoráció otthonra

Van aki kedveli az őszt, van aki az elmúlást látja benne, de az biztos hogy az egyik legszínesebb évszakunk, amely számos természetes díszt kínál számunkra. Bemutatunk 5 könnyen elkészíthető filléres dekorációt.

Bővebben...:

Épp csak annyira laktunk jól, amennyire hisszük

Hiába kapunk ugyanannyit enni, mint mások, ha azt hisszük, kevesebbet ettünk, hamarabb leszünk éhesebbek – állítja egy friss kutatás.

Bővebben...:

A cirkadián ritmusunk is befolyásolja a hízásunkat

fogyókúra

A túlsúly és az elhízás az Egyesült Államokban járványként terjed. Korábban már összefüggésbe hozták a problémát a szegényes étrenddel, sőt azt is megállapították, hogy a nap későbbi szakaszában történő étkezés szintén hozzájárul a súlyfelesleg kialakulásához.

Bővebben...:

3 napos ananász diéta

ananász diéta

Közeleg egy fontos esemény, jó lenne leadni gyorsan pár kilót? Akkor a 3 napos villámgyors ananász diéta neked szól.

Bővebben...: