kedd, 20 február 2018

Megkérdeztük: Milyen élelmiszerekkel erősítsük immunrendszerünket a megfázásos időszakban?

A betegségeket jobb megelőzni, s ebben legfontosabb segítőtársunk saját immunrendszerünk. Ha kellőképpen erős, akkor lehet, hogy észre sem veszünk egy megfázást vagy egy influenzafertőzést, mert tünetmentesen átvészeljük.

A nyugati országokban az emberek elsősorban az étrendkiegészítőkhöz fordulnak, ha erősíteni akarják immunrendszerüket, és kevésbé törik a fejüket azon, hogy milyen élelmiszereket illesszenek be a napi étrendbe, melyekkel szintén ilyen hatást érhetnek el. Pedig egy kis odafigyeléssel, nagyobb egészségtudatossággal pusztán az élelmiszerek helyes megválogatásával a lehető legtermészetesebb módon őrizhetjük meg egészségünket a szervezetünk védekezőképességét próbára tévő hideg évszakokban.

Melyek a leghatásosabb immunerősítő élelmiszerek? Erről kérdeztük a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének főiskolai docensét, Veresné Dr. Bálint Mártát.

- Legtöbben a C-vitamin pótlását tartják fontosnak, mint a megfázás ellenszerét, és igyekeznek is minél többet bevinni a szervezetükbe tabletták, illetve C-vitamin tartalmú gyümölcsök fogyasztásával. De ezen kívül milyen gyümölcsöket, illetve élelmiszereket érdemes a kosarunkba tenni, melyek hatékonyan erősítik védekezőképességünket a megfázásos időszakban?

 

- Érdemes tisztázni melyek a jelentős C-vitamin tartalmú gyümölcsök (pl. kivi, citrom, mandarin, grapefruit, narancs, fekete ribizli), zöldségek (pl. zöld és kaliforniai paprika, brokkoli, kelbimbó, karalábé, karfiol, fejeskáposzta, savanyú káposzta), melyek lehetőleg naponta többször, azonban egyszer nyersen is szerepeljenek az étrendben, pl. saláta, vagy lé formájában. Természetes forrásból biztosan nem lehet túladagolni a C-vitamint, tehát ezek biztonsággal fogyaszthatók.

Jó iránytű lehet a választásnál a gyümölcsök, zöldségek színét is figyelni, hiszen minél színesebb, (pl. piros, narancssárga, zöld, sötétlila) valamelyik, annál több a növényi fitonutriens, más néven biológiailag aktív növényi anyag, pl. flavonoid tartalma. A fitonutriensekhez több ezer vegyület tartozik, melyek egy részéről tudjuk, hogy antioxidáns hatásuk révén hozzájárulnak az immunrendszer védelméhez. Érdekességként, a növények ezeket a saját védelmükre termelik, de az emberi szervezetben is hatásosok. Ugyanaz igaz rájuk, mint a vitaminokra, természetes formában biztonsággal fogyaszthatók. Ide tartoznak, pl. a vörös áfonya, vérnarancs, sütőtök, spenót, kökény.

A szervezet a betolakodó vírusok, baktériumok ellen többek között a szabadgyökök képzésével védekezik. Gondot jelent azonban, ha a zsíros táplálkozás vagy a stresszes életmód miatt ezek mennyisége túlzott mértékben megnő. Ilyenkor hasznosak a táplálékkal elfogyasztott olyan anyagok, melyek antioxidánsként vagy gyökfogóként viselkednek, vagy szükségesek az antioxidánsok felépítéséhez.

Újabb kutatások szerint a jó D-vitamin ellátottság mellett ritkábban alakulnak ki légúti fertőző betegségek. Sajnos azonban a magyar lakosság 70-80 %-a D-vitamin hiánnyal küzd, elsősorban az éghajlati adottságoknak (napsütéses órák alacsony száma) köszönhetően. Ez az immunrendszer állapotára is hatással van. A D-vitamin dús élelmiszerek (pl. margarin, vaj, máj, tojás lazac) fogyasztása mellet, a téli-tavaszi hónapokban D3-vitamin tartalmú étrend kiegészítő szedése is ajánlott.

- A nyáron eltett kompótoknak, lekvároknak, szörpöknek milyen egészségvédő szerep jut a meghűléses időszakban?

- Sajnos, ezek C-vitamin tartalma már elég kevés, mivel a főzés és tárolás hatására az aszkorbinsav (C-vitamin) bomlik. Ezt a termékcsoportot ezért elsősorban finom ízük miatt fogyasztjuk. A gyorsfagyasztott készítmények esetén azonban más a helyzet. Ott a szüret ideális érettségi időpontban történik, és rövid idő alatt hűtőbe kerül a zöldség, gyümölcs. Így fogyasszuk ezeket bátran télen is.

- Vannak olyan élelmiszerek, melyek erősítik egymás hatását?

- A kukoricában, szójában, búzában található egyik fehérjealkotóból (glutamin) olyan anyag képződik, mely antioxidáns szerepet tölt be. Hasznosak továbbá az omega-3 zsírsavak is (megtalálható, pl. lazac, makréla, hering, szardínia, lenmagolaj), melyek többek között gyulladáscsökkentő hatásúak. A hagyma gyógyító hatása már a népi gyógyászatban is ismert volt, de mint kiderült, a fűszerek közül a kakukkfű, a rozmaring és a gyömbér is baktériumok szaporodását gátló hatással bír. A sokféle alapanyag felhasználása, a változatos készítési mód és fűszerezés garancia arra, hogy minden hasznos anyag a szervezetünkbe kerüljön, így az immunrendszer számára fontos építőanyagokhoz is hozzájut a szervezetünk.

- Hogyan készítsük el az élelmiszereket, hogy természetes vitamin – és enzimtartalmuk a lehető legkevésbé károsodjon?

- A legtöbb hasznos anyagot akkor tudjuk megóvni, ha rövid ideig pároljuk, vagy gőzben főzzük, esetleg hirtelen sütjük ételeinket. A zöldségek, gyümölcsök jó része nyersen is fogyasztható, pl. lé, saláta, ropogtatnivaló formájában.

 

- Mely a leghatásosabb szomjoltó az immunerősítés szempontjából?

- Az immunerősítő étrend fontos részét képezi, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Ezzel védjük a szem-, az orr-, a szájnyálkahártyát a kiszáradástól, és így nehezítjük a kórokozók szervezetbe jutását. A téli időszakban a szokásos napi felnőtt adag nem másfél liter, hanem 2-2,5 liter folyadék a fűtés, vagy a kinti hideg levegő erős szárító hatása miatt. A víz, ásványvíz mellett, a teák (pl. zöld és fekete tea, bodza, csipke, menta, kamilla, hársfa), a 100%-os gyümölcs- és zöldséglevek hasznos anyagai segítik immunrendszerünk működését.

Szerző: Jáksó Nóra

Ha tetszett a cikk kérjük lájkold, vagy oszd meg a Facebookon a cikk tetején levő gombokkal, vagy Facebook oldalunkon! >>>>>>>>

Anti-Valentin napot tart az Oltári csajok sztárja

Anti-Valentin napot tart az Oltári csajok sztárja

Anti-Valentin napot tart az Oltári csajok sztárja

A Valentin-nap a párok és...

Tovább a cikkhez
Az Irigy Hónaljmiriggyel ünnepelte születésnapját Dévényi Tibi bácsi

Az Irigy Hónaljmiriggyel ünnepelte születésnapját Dévényi Tibi bácsi

Az Irigy Hónaljmiriggyel ünnepelte születésnapját Dévényi Tibi bácsi

Sztárvendégek, szexi táncoslányok,...

Tovább a cikkhez
Jessie J végre magyarországon is fellép

Jessie J végre magyarországon is fellép

Jessie J végre magyarországon is fellép

Az EFOTT szervezői az ELTE...

Tovább a cikkhez
Mi az, ami fogyaszt, eltünteti a pattanást, és megszépíti a bőrt?

Mi az, ami fogyaszt, eltünteti a pattanást, és megszépíti a bőrt?

Mi az, ami fogyaszt, eltünteti a pattanást, és megszépíti a bőrt?

Az almaecetet már i.e. 5000...

Tovább a cikkhez
Indul a tavaszi kerti szezon és a magvetés!

Indul a tavaszi kerti szezon és a magvetés!

Indul a tavaszi kerti szezon és a magvetés!

Véget ért a jól megérdemelt...

Tovább a cikkhez
9 fantasztikus otthoni szépségápolási praktika

9 fantasztikus otthoni szépségápolási praktika

9 fantasztikus otthoni szépségápolási praktika

A szépséghez nem a multi...

Tovább a cikkhez

Így készíts házilag lábfürdőt

Lábfürdő

Ha úgy érzed állandóan sajog és fáj a lábad, mire hazaérsz, egy gyógyító lábfürdő csodát tesz. Megmutatjuk, hogyan tudsz lábfürdőt készíteni házilag, amely nyugtatja és ápolja lábadat.

Bővebben...:

Így készíts téli arcpakolást házilag a kamrából

Arcpakolás házilag

Ha eleged van a sok vegyszerrel teli bolti arcpakolásból, készíts házilag egy saját kozmetikai szert, amelyhez a hozzávalókat a kamrából kell beszerezned fillérekből.

Bővebben...:

Így készíts gyermekednek gyurmát házilag, fillérekből

Gyurma házilag

Imád a gyereked gyurmázni, már kisebb vagyont költöttél a beszerzésére? Így készíts gyermekednek gyurmát házilag, fillérekből, hogy a családi kasszát ne a gyurmázás ára terhelje.

Bővebben...:

Ezeket szerezd be, ha paleo fogyókúrázni szeretnél

Paleo diéta

Napjaink egyik legdivatosabb étrendje, a paleo-diéta népszerűsége abból fakad, hogy a vadászó-gyűjtögető őseink táplálkozása alapján van összeállítva, s tudvalevő, hogy őket nem kínozták olyan népbetegségek, mint az elhízás, a cukorbetegség, vagy a szívbetegség.

Bővebben...:

Így segít lefogyni a zöld tea

zöld tea fogyókúra

Fogyasztó csodaszer nem létezik, ám ha egy egészséges, olcsó és egyszerű segítséget keresünk a zsírégetéshez, akkor feltétlenül válasszuk a zöld teát.

Bővebben...:

Így fogyókúrázz egészségesen

egészséges fogyókúra

Szeretnél lefogyni? És lehetőleg gyorsan? Elérheted úgy az álomalakod, hogy közben ne árts az egészségednek?

Bővebben...: