Erősítsd immunrendszered a télre

Már javában benne vagyunk az őszben és nyakunkon a tél... Ez az időszak kedvez a vírusok és a baktériumok szaporodásának. Az alábbiakban szeretnék pár dolgot megosztani veletek, ami talán segítségetekre lesz az immunrendszeretek megerősítésében, vagy ha netán már utolért benneteket a betegség, annak természetes leküzdésében.

 

 Fontos tudni, hogy immunrendszerünk 70-80%-a a bélfalunk baktériumflórájában található. Tehát tökéletes működéséért a baktériumflóránk a felelős. Ha ez nem tökéletes, akkor ebből egyenesen következik, hogy az immunrendszerünk sem az. A fehér cukor, fehér liszt, húsételek, konzervek, félkész- és készételek, tartósítószeres, aromásított, állományjavítókkal dúsított, ún. mesterséges ételek, nehezen emészthető ételek gyengítik immunrendszerünket! Ezért nagyon fontos a megfelelő táplálkozás, a fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok és flavonoidok, pro és prebiotikumok ( pl. Agávé inulin, Útifűmaghéj) megfelelő mennyiségű fogyasztása.

Először is lássuk, miért fontos az antioxidánsok fogyasztása? Mert a szervezet szabad gyökeit köti meg, vagyis nem engedi hogy a szervezet sejtjei oxigén felvétel következtében gyorsabban romoljanak, öregedjenek (pl. aszkorbinsav, chiamag, bogyós gyümölcsök, piros gyümölcsök, brokkoli, répa, spenót, olajos magvak, szezám, napraforgó, dió, kurkuma, goji, zöld tea, avokádó, hagymafélék, karfiol, cékla, paradicsom, spárga csak néhány az antioxidánsok közül). A flavonoidok ugyancsak jó támogatóink, mert növényi antioxidánsok (pl. áfonya, fekete szőlő, szőlőmagliszt-őrlemény, fekete ribizli).

 

 

Szervezetünk ellenálló képességének javításában részt vehetnek az erősítő táplálékok, fűszernövények, gyógynövények, teák, illóolajok, vitaminok. Lássuk mit és hogyan használhatunk!

Erősítő táplálékok a téli időszakban a melegítő hatású gabonák (pl. köles, hajdina, quinoa, amarant, barna rizs, kukorica) a zöldségfélék, friss gyümölcsök, csírák (szinte az összes szükséges vitamint, ásványi anyagot tartalmazzák), és a hidegen sajtolt olajak.

Fűszereink nem csak ételeink ízesítésére szolgálnak! Több közülük ugyanis gyulladás gátló és fertőtlenítő hatással bír (pl. ánizs, bazsalikom, csalán, édeskömény, fekete bors, gyömbér, a hagymafélék, valamint a kakukkfű, kapor, zsálya, torma).

Gyógynövényeinkről se feledkezzünk meg, hiszen országunk bővelkedik bennük és bizonyítottan szelíd módon gyógyítanak minket:) Főként az olyan flavonoid tartalmú gyógynövényekre gondolok, amik gyulladáscsökkentőként (pl. mint a bodza, kamilla, akác,hársfa, csipkebogyó) hatnak. A szaponin (köptető, nyákoldó) tartalmú körömvirágot, édesgyökért, ökörfarkkórót is használhatod. A csípős növények, mint a gyömbér vagy a mustár a vérkeringés fokozásával hatnak és illóolaj tartalmuknál fogva, orrtisztító hatásúak is.

A kakukkfű (köhögés csillapító, gyulladás csökkentő) a menta vagy a kamilla teája pedig fürdővízbe téve, vagy gőzét belélegezve is hatásos immunerősítő, légzést segítő. Bíbor kasvirág (echinacea), vagy megelőzésként vagy a már kialakult betegség leküzdésére. Homoktövist is alkalmazhatunk, ami kimagasló C-vitamin tartalmú, immunerősítő és gyulladáscsökkentő.

Szervezetünk alacsony kalciumszintje is eredményezheti hogy hamarabb elkapunk egy betegséget. Pótlására kiváló a kovaföld, szezámmag, dió, mogyoró, tökmag, napraforgó, zsázsa, füge, mazsola, chiamag, mák, gabonák és az osteomin).

De van itt még egy nagyon fontos vitamin, a D-vitamin (amit már nem is vitaminként, inkább hormonként kezelnek), ami ugyancsak növeli a szervezet ellenálló képességét, a napfény-hiányos téli hónapok alatt (pl. algákban, növényi margarinokban, zabpehelyben, a búzacsírában, és a hidegen sajtolt olajakban található).

Régi immunerősítőnk, vírus és baktériumölőnk a fokhagyma, de jó hatással van a szívre, az érrendszerre, magas vérnyomásra is. Grapefruitmag kivonatok: magas polifenol tartalmuk miatt baktérium-, vírus- és gombaölő hatásúak.

Zöld tea: jótékonyan hat vérkeringésre, kiváló méregtelenítő, gyulladáscsökkentő.

 E-vitamin antioxidáns és immunerősítő hatásának köszönhetően, sejtszinten óvja a szervezetet a szabad gyökökkel szemben (pl. hidegen sajtolt olajak,-szója, szezám, olíva, kukorica-, ligetszépe, szezám, napraforgó,  búzacsíra (E-vitamin, folsav és B-vitaminok, foszfor, kálium, magnézium és cink).

 Az  aszkorbinsav kiváló természetes C-vitamin, amely fokozza az immunrendszer működését, betegségeknél növeli a fehérvérsejtek számát,megelőzésként pedig ellenállóvá teszi a szervezetet a fertőzésekkel szemben. Az A-vitamin ugyancsak antioxidáns, csökkenti a daganatos betegségek kialakulásának előfordulását, valamint lassítja az öregedést és javítja a látást (provitaminja megtalálható az erősen sárga, piros, vagy zöld színű zöldségekben és gyümölcsökben). B-vitaminok részt vesznek az emésztésben és elősegítik az agyfunkciók megfelelő működését, de immunrendszer erősítőként is nélkülözhetetlenek (gabonák, pelyhek, sörélesztő, algák, spirulina, hüvelyesek).

Az illóolajok is nagyon hatásosak, mind a fürdővízbe (vivőanyag kell hozzá), párologtatóba, vagy akár a mellkasra kenve. Segítik az orrdugulás leküzdését, könnyebbé teszik a légzést, lazítják a nyákot és fertőtlenítenek. 10- csepp eukaliptusz olajat kell forró vízhez adni, és gőzölni vele egy törölköző alatt. Erre a célra jó még a fenyőolaj, teafaolaj, levendula is.

A Himalaya só nagyon hatásos oldat formájában az orrüreg, valamint a garat tisztítására, nyákoldásra, inhalálásra.

A gyömbér megfázás, hörghurut, arcüreg gyulladás ellen hatásos (fél-fél teáskanál őrölt gyömbért, fahéjat és szegfűszeget egy csésze meleg vízhez adva, naponta inni). Vagy 1-1-egy teáskanál őrölt gyömbér és fekete bors egy csésze forró vízhez, hagyjuk ázni pár percig, majd adjunk hozzá mézet, naponta kétszer fogyasszuk.

Cink: hozzájárul a szervezet természetes védekező képességének megfelelő működéséhez – továbbá fontos szerepe van a bőr, a haj és a köröm egészségének megőrzésében is (búzacsíra, tökmag, sörélesztő, algák, hüvelyesek, gabonák, chia, szezámmag). Szelén: antioxidáns,  illetve segít megelőzni a rák kialakulását is (algák, olíva, szőlő, maglisztek, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák).

Réz: részt vesz a szervezetre ható káros oxidációs folyamatok semlegesítésében, a vas barátja, a baktériumok mérge, kalcium és a cink hasznosulásához is elengedhetetlen (hüvelyesek, gabonák, maglisztek).

Vas: immunrendszer, haj-köröm, oxigén szállítás, vérnyomás, szív, enzimek működéshez szükséges (pl. mák, zabpehely, chia, algák-spirulina, olajos magvak, csipkebogyó, szeder, cseresznye).

Amint látjátok sok módszerrel, sok növénnyel erősíthetjük immunrendszerünket, kinek mi a szimpatikus, mi válik be, eldöntheti, hiszen nem vagyunk egyformák...

Viszont, ha étkezéseitek nem tartalmaznak megfelelő mennyiségben vitamint, ásványi anyagot és azok pótlásáról táplálék kiegészítők formájában gondoskodtok, törekedjetek a természetes (növényekből, gyógynövényekből) készült, tartósítószertől, mesterséges színezéktől mentes fajták alkalmazására.

Végül nem elhanyagolható, hogy bőrünk is fontos védelmi rendszerünk! A bőr felületéről egyből a véráramba kerülnek a káros anyagok. Ezért is fontos a helyes higiénia és természetes kozmetikumok alkalmazása: bio szappanok, valamint a természetes, öko-bio tisztítószerek és mosószerek használata!

Természetesen fontos a mértékletesség, és a megfelelő használat, az eredmény érdekében. Ha nem vagyunk biztosak benne mit és hogyan használjunk, kérjük szakember tanácsát!

Nagy Éva Természetgyógyász-Fitoterapeuta

 E-mail: Ez az email cím védett a spam robotoktól. Bekapcsolt JavaScript szükséges a megtekintéséhez.

 

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön. >>>>>>>

 

Tárkonyos burgonyaleves

Pikáns és izgalmas burgonyaleves receptet mutatunk be, amely egy kevés tárkonnyal és ecettel van megbolondítva! Jó étvágyat kínálunk hozzá. Bővebben...

Diétás túrós töltött gomba recept

A 90 napos diéta protein napjára ajánljuk ezt a finom és egészséges receptet. Hozzávalók: 50 dkg csiperkegomba, 1 kanál Oliva olaj,1 fej vöröshagyma, 2 tojás, 5 dkg zsemlemorzsa, 5 dkg túró, 5 dkg reszelt sajt, só, bors, 1 csokor petrezselyme zöldje.

Bővebben...

Így sportol együtt Nyári Dia és Diaz

Érdekes sztárpárra lehettek figyelmesek múlt szerdán azok a korán kelők, akik az egyik budapesti CrossFit terem környékén jártak, ugyanis Nyári Dia, a Barátok közt színésznője a Wellhello egyik frontemberével, Diazzal közösen kóstolt bele a CrossFit világába.

Bővebben...

Németh Ádám lett A Konyhafőnök győztese

Véget ért az RTL Klub nagysikerű gaszto realityjének újabb évada. A fináléban Németh Ádám és Wirgha Márk küzdött meg a tízmillió forintos nyereményért és a Konyhafőnök címért.

Bővebben...

Ezeket a köreteket edd a hús mellé, ha fogyni szeretnél!

Semmi sem szükségesebb a fogyáshoz, mint a szénhidrát kivonása étrendedből. De mivel laksz jól, ha nem elég a hús és a zöldség? Nyugodt lehetsz, hiszen van mit enned a tészta, krumpli és rizs helyett.

Bővebben...

Új módszer az elhízás ellen: lufi a kapszulában, ami kitölti a gyomrot

Az Obalon nevű léggömbrendszer az eddigi kutatások szerint a túlsúlyos emberek esetében közel 7 százalékos testsúlycsökkenést eredményezett, ami igazán előremutató eredménynek számít.

Bővebben...

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön.

Bővebben...

Ha agyunk eme része nagyobb, a pénzügyi kockázatvállalásunk is nagyobb mértékű

A Yale Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok az emberek, akiknek nagyobb térfogatú az agy úgynevezett parietális (hátsó fali) kérge, nagyobb valószínűséggel vállalnak kockázatot, mint azok, akiknek kisebb térfogatú ez az agyi területe.

Bővebben...

Pihenés és jóllét

A mai modern rohanó életben sokszor nehéz időt találni a pihenésre. A Durham Egyetem kutatói az eddigi legnagyobb felmérést végezték a témában, melyből az derül ki, hogy a lakosság több, mint kétharmada több pihenésre vágyik.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

A kalcium vitamin fontossága!

A kalciummal kapcsolatban leginkább a csontok egészségére gondolunk, holott ez az ásványi anyag csontrendszerünk mellett számos egyéb szervünk működése szempontjából is létfontosságú.

Bővebben...

A D vitamin védi a fogakat,és erősíti immunrendszerünket is!

Régóta ismeretes, hogy a kalcium mellett a D-vitaminnak is kiemelten fontos szerepe van a csontok és fogak megerősítésében, friss kutatások azonban arra is rávilágítottak,

Bővebben...

Miért tettetik a nők az orgazmust? íme két ok

A Meg Ryan főszereplésével készült Harry és Sally című film elhíresült jelenete óta nem titok, hogy a nők tettetik az orgazmust, az viszont sokaknak meglepő lehet, mennyien és milyen okból.

Bővebben...

Megszüntetné az éhséget a rosttabletta

A rostfogyasztás olyan anyag felszabadulásával jár a bélrendszerben, amely az agyba jutva a táplálkozás felfüggesztésére szorgalmaz utasítást. Az acetát nevű vegyület ennélfogva új fogyókúrás készítmények gyártására is alkalmas lehet.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!