Finom disznóságok helyett egészséges finomságok

Disznótoros, ölés nélkül…A nyugati világ disznóevő nemzetnek ismer bennünket. A disznóhúsból készült termékek közül nem egy hungarikumnak számít.

A Herz és a Pick téliszalámi, a Gyulai kolbász nem csak Szegednek és Gyulának, hanem az országnak a hírnevét is öregbíti.

 

Disznóevő hírünket a török hódoltság idején alapoztuk meg, amikor a török mindenféle kétlábú és négylábú jószágot összeszedett kivéve a disznót, mert az a Korán szerint tisztátalan állat.

Mi pedig azóta is élünk a finom disznóságok nyújtotta gasztronómiai élvezetekkel. Az is tény, hogy ennek az árát keményen megfizetjük a mortalitási statisztikánkkal. Amíg a középkorban a „morbus hungaricus” a kiütéses tífusz fedőneve volt, az első világháború után a TBC, azaz a tüdőbaj számított annak, mára a rák, valamint a szív-, és érrendszeri betegségek terén állunk az élen, s ennek oka a táplálkozásban kereshető.

Táplálkozáskutatók, orvosok, biokémikusok és még sokan mások tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy a disznó izomrostjai között mindenhol megtalálható a zsírszövet. A disznóhús tulajdonképpen a saját zsírjában is megsüthető, hozzáadott zsír nélkül.

Mint minden állati zsiradék ez is telítettnek tekinthető, vagyis hideg állapotban majdnem szilárd halmazállapotú, nem folyékony.

A szervezetbe kerülve az emésztőcsatornán keresztül a véráramba jut. Egy része lerakódik az erek falára, a vérsejtekkel csomócskákat alkot, ami a beszűkült erekben elakadva trombózist okozhat a test különböző pontjain a lábujjtól a fej búbjáig. A szív koszorúereiben és az agyban létrejött elzáródás azonnali halált is okozhat, de maradandó károsodással is járhat, miközben elszenvedője életben marad. A többi zsiradék a sejt közötti állományban rakódik le.

ALTERNATÍV DISZNÓS-ÍZEK NÖVÉNYEKBŐL

Dietetikusok és a reformkonyha hívei a disznóhúst baromfira váltották. Így született meg a

pulykaszalámi és a kakaskolbász, valamint számtalan más húsipari termék. Voltak mások, akik ezt is soknak találták, hiszen a kíméletlen állattartás, majd a baromfiak lemészárlása környezet-, és természetvédelmi, valamint etikai problémákat okozott.

Végezetül valódi, vagy műbélbe tölthető a gombafélék, az olajos magok, a hüvelyesek, és gabonák, valamint friss fogyasztásra a zöldségfélék is. Mivel e növények többsége egynyári, amúgy is elpusztulnának: nincs idegrendszerük, nem tartalmaznak stresszhormonokat, sokuk összetételénél fogva gyógyhatású, könnyen emészthető, nincs koleszterin tartalmuk.

Ízviláguk a fűszerezésnek köszönhetően megfelel a magyaros ízlésnek, változatossá teszi a feldolgozást és felhasználást, az ember biodiverzitásának jobban megfelel. Ennek következtében a diétára szoruló ember több lehetőség közül választhat.

A gabonák mellett szól, hogy viszonylag olcsó az áruk és szinte túltermelési válsággal küzdenek a termelők. Az eddig ismert régészeti leletek alapján a gabonafélék 5-10 ezer éve szolgálhatják a mérsékelt égöv alatt élő emberek fő táplálékát. A halászó, vadászó, gyűjtögető életmódot folytató ember mindennapjaihoz hozzátartozott a gabonafélék és más pázsitfűfélék fogyasztása.

Európában körülbelül, Kr.e. 5000-re tehető a neolitikum (új kőkorszak) kezdete, s ettől kezdve beszélhetünk a tudatos földművelés, a növénytermesztés és állattenyésztés kialakulásáról.

Az egyszerű ásóbottól, a fából készült és kővel erősített kapák, ekék után a fémszerszámok következtek. A helyben csépelt gabona szétszóródott szemei képezték a következő vetést.

Európában árpát, búzát, rozsot később zabot, Ázsiában hajdinát, rizst, Afrikában kölest és cirkot, valamint muhart, Amerikában pedig amarantot, kukoricát, quinoát termesztettek…

Ezeket összefoglaló néven gabonának nevezzük.

Valamennyi gabonának a keményítőben gazdag szemtermését fogyasztjuk. Ezek általában

60-80 százalék keményítőt, 8-15 százalék fehérjét, 1-3 százalék növényi zsírt, és

10-14 százalék vizet, valamint 1-2 százalék nyers rostot (ami 5-10 százalék élelmi rostnak felel meg), továbbá vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak.

A gabonaszemeket a külső pelyvalevél megvédi a környezeti szennyeződésektől (például a légkörből származó ipari eredetű és radioaktív szennyezőanyagok, növényvédő szerek maradványaitól). A pelyvalevél alatt található a maghéj, amit őrlés után korpaként választhatunk szét a liszttesttől és a csírától. A korpa tartalmazza az élelmi rostokat és ásványi anyagokat, a csíra pedig a vitaminokat. A keményítő tartalék tápanyag a fejlődő mag számára. Az ember számára üres szénhidrát, ami a másik kettővel együtt jelent teljes értékű táplálékot.

A hántolás megtakarítása érdekében tar gabonafajtákat nemesítettek. Ezeknél az előbb említett környezeti szennyeződések közvetlenül a maghéjon rakódnak le, amit koptatással távolítanak el. Ezért fontos, hogy a gabonaféle bio-termesztésből származó legyen, valamint,

hogy a teljes szem szolgáljon táplálékul, mert élettani szempontból így hasznosul a legjobban.

A gabonaféléket osztályozzák: kenyérgabonákra (ezek lisztje jól keleszthető, magas sikértartalmuknak köszönhetően: közönséges búza, durumbúza, tönkölybúza, valamint az árpa és a rozs melyeket búzával kevernek) és kásagabonákra (ezek nem tartalmaznak sikért, nem keleszthetők, kásaként fogyasztják, de adalékként előfordulhatnak a kenyérben).

Mindkét gabonaféle feldolgozható kolbásznak és szaláminak, vagy hurkafélének. A megszokott ízek mellett egészséges finomság a végeredmény.

BIO-GABONAKOLBÁSZ

Egy kilogramm árpát, közönséges-, durum, vagy tönkölybúzát, rozsot jól megmosunk és beáztatjuk annyi vízbe, ami négyujjnyira ellepi. 8-10 óra áztatás után leszűrjük és feltesszük annyi tiszta vízben főni, ami kétszerese a megduzzadt gabonának. (Csak egyféle gabonát használjunk, mert különböző a puhulási idejük.)

A főzővízbe félidőben tegyünk egy púpozott kávéskanálnyi nátrium klorátumot (gyógyszertárban kapható tiszta konyhasó). Amikor megfőtt hozzákeverünk három fej (30-35 gerezd) zúzott fokhagymát, 3 evőkanál lisztfinomságúra őrölt köménymagot, egy teáskanálnyi őrölt zöldborsot, (kímélő étrend esetén, vagy gyermeknek egy púpozott evőkanálnyi őrölt borsikafüvet, csombort használunk), valamint három evőkanálnyi édesnemes fűszerpaprikát (aki kedveli a pikáns ízeket, az tehet hozzá egy teáskanálnyi csípős fűszerpaprikát is.), majd 3 deciliter hidegen sajtolt napraforgóolajat. Az egészet jól összegyúrjuk, és egy-két órára hideg helyen állni hagyjuk, hogy az ízek összeérjenek.

Előnedvesített műbelet ráhúzunk a hurkatöltőre és beletöltjük a masszát. Az elejét megcsavarjuk, hogy a massza ne folyjon ki. 30-40 centiméterenként megcsavarjuk a kolbászt, ezek a hajlítási pontok.

 

Két egymásnak háttal állított szék támlájára felteszünk egy rudat amire felakasztjuk a kolbászt cikk-cakk alakban hajlítva. A rúddal együtt felakasztjuk a bükkfaforgáccsal működő füstölőbe.

A forgácsot megszórhatjuk borókabogyóval és korianderrel, ami érdekesebbé teheti a fűst ízét. Háromnapi füstölés után készen van a kolbász, amit hűvös kamrában felakasztva tárolhatunk, hiszen a füst tartósít. (Aki nem tud bükkforgácsot szerezni, az használhat akácot is.)

A kolbász készítését célszerű a téli hónapokra időzíteni. Melegben az áztatott gabona megerjedhet, vagy megsavanyodhat. Ha nagy hűtőszekrény áll rendelkezésre, akkor az áztatást ott is lehet végezni. A fűszerezést és a mennyiséget ki-ki ízlése szerint változtathatja.

A gabonakolbászt sütni nem célszerű, hiszen így beltartalmi értékeiből veszít. A gabonakolbászban a gabonaszemek nem fognak összeállni, így arra ne számítsunk, hogy felvágás után kolbászkarikák lesznek belőle.

SZÓJAKOLBÁSZ

Fejenként 5-6 dekagramm szója-granulátumot beáztatunk egy deciliter teába, amit bazsalikom, csombor, kakukkfű 1 teáskanálnyi keverékével, 1 teáskanálnyi zöldségporral, és ugyanennyi köménymag, koriander, kardamon őrölt keverékével készítettünk. 20 percnyi állás után leszűrjük a teát, és a granulátumra öntjük 5 gerezd zúzott fokhagymával együtt, majd

1-2 órai áztatás után megpároljuk. A végén 1 teáskanálnyi fűszerpaprikával és ugyanennyi hidegen sajtolt napraforgó, vagy tökmagolajjal keverjük össze. Tálalhatjuk, vagy süthetjük.

 

MÁJASHURKA MÁJ NÉLKÜL

Személyenként 10 dkg hajdinakását számítva 1 rész hajdinát (mosás és szárítás után) lábasban hevítünk, majd 2 rész hideg vízzel felöntjük. Teszünk hozzá 1 teáskanál szárított zöldségport, 1 teáskanál bazsalikom, csombor, kakukkfű keverékét és 1 evőkanálnyi majoránnát morzsolva, vagy őrölve, s végül 0,5 dl vízben elkevert 1 teáskanál kukorica vagy burgonyakeményítőt. Felforraljuk. Amikor a víz fele elfő megsózzuk, a gázt elzárva fedő alatt hagyjuk, hogy az összes vizet magába szívja a hajdina. Tálalhatjuk önálló kásaként, vagy celofánba göngyölve, tepsiben sütőpapíron a többivel együtt megsütve, esetleg rizsvagy fagylaltadagolóval tálaljuk. Friss zöld salátával és csírákkal, vagy savanyú káposztával fogyaszthatjuk. (Lisztérzékenyek is fogyaszthatják)

VÉRESHURKA VÉR NÉLKÜL

Személyenként 10 dekagramm lila káposztát apróra reszelünk almareszelőn, s annyi vízzel

öntjük fel amennyi ellepi. Fűszerezzük bazsalikom, kakukkfű, csombor keverékével, egy teáskanálnyi őrölt köménymaggal, továbbá 3 teáskanálnyi őrölt majoránnával. Amikor megpuhult hozzáadhatunk 10 dkg apró kockára vágott teljes kiőrlésű rozskenyeret, amit előáztattunk. Készíthetjük fejenként 10 dekagramm, előfőzött barna rizzsel is.

 

VEGIPECSENYE

Személyenként 2-2 szelet rozskenyeret enyhén megpirítunk és meglocsoljuk hidegen sajtolt tökmagolajjal. Meghintjük késhegynyi piros fűszerpaprikával és sörélesztőpehellyel, letakarjuk fokhagymaszeletekkel (március-áprilisban medvehagyma levelekkel). Lila hagymát reszelünk a tetejére, vagy karikákat gyalulunk rá. Grillezhetjük is.

Kozmetikumok, gyógyreceptek: növényekből házilag. Herbáció népigyógyászati receptmagazin: kérje újságárusától!

www.herbacio.hu

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön. >>>>>>>

 

 

Káposztás répás muffin tavaszra

Itt a finom és egészséges káposztás répás muffin receptje, amely elő vagy főételnek is beillik! Hozzávalók: 25 dkg fejes káposzta, 20 dkg répa, 30 dkg liszt, 2 tk.

Bővebben...

Juhtúrós sajtos rakott burgonya gazdagon

Hozzávalók: 1 kg burgonya, 10 dkg húsos császárszalonna, l szál lángolt kolbász, 5-5 dkg reszelt füstölt sajt, márványsajt és ementáli sajt, 3 dl tejföl, 2 nagy fej vöröshagyma, 10 dkg juhtúró, 2 gerezd fokhagyma, 1 fiola kapribogyó, 1 evőkanál olaj, 1 mokkáskanál törött fekete bors, olaj az edény kikenéséhez.

Bővebben...

Németh Ádám lett A Konyhafőnök győztese

Véget ért az RTL Klub nagysikerű gaszto realityjének újabb évada. A fináléban Németh Ádám és Wirgha Márk küzdött meg a tízmillió forintos nyereményért és a Konyhafőnök címért.

Bővebben...

Struccot vett egy hallgatónak Bochkor

Ennyire jó fej hogy’ lehet valaki?! Bochkor egy struccot vett a Music Fm egyik szerencsétlenül járt hallgatójának.

Bővebben...

Lenyelnél egy mini lufit a fogyásért?

A fogyni kívánó emberek számára egy új megoldás alternatívát jelenthet a műtét helyett. A gyomorba beültetett apró ballon új reménnyel kecsegtethet az elhízás elleni küzdelemben.

Bővebben...

A nők 32, a férfiak 31 évesen fogynak a legkönnyebben

A nők számára a 32 éves kor a legideálisabb, ha fogyókúrázni szeretnének, míg a férfiak a jelek szerint 31 évesen adják le a fölösleges kilóikat a legkönnyebben.

Bővebben...

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön.

Bővebben...

Amit sosem hittél volna a természetről

Ausztrál és brit kutatók megállapították, hogy azoknak, akik hetente legalább 30 percet töltenek el egy parkban, ritkábban lesz magas vérnyomásuk vagy bármilyen mentális betegségük, mint azoknak, akik nem tesznek így.

Bővebben...

Tényleg javul az eredmény, ha elhisszük, hogy jobbak is lehetünk

Érdemes elhitetni magunkkal, hogy jobban is képesek vagyunk teljesíteni, mivel ennek hatására valóban jobb eredményeket leszünk képesek felmutatni.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

Mire használja a szervezet az E-vitamint?

A bőrre dörzsölve csökkenti az öregedés jeleit, a sportolók pedig az állóképesség fokozására használják, de a kutatók most bizonyítékot találtak az E-vitamin egyik természetes funkciójára is a szervezetben.

Bővebben...

Csodaszerek –e a vitaminok?

A vitaminok az utóbbi években egyre több figyelmet kapnak, és szinte havonta lát napvilágot egy új vitamin készítmény, amely fiatalságot, erőnlétet és jó közérzetet biztosít.

Bővebben...

A kisebb fogások gyakoribb fogyasztása lehet az egészséges fogyókúra titka

Régóta próbálják a fogyókúrázók agyába vésni, hogy fogyasszanak három főétkezést a nassolás elkerülése érdekében.

Bővebben...

Miért érdemes teljes kiőrlésű péksüteményeket és kenyeret választani?

A legtöbben péksütemények és kenyér nélkül el sem tudjuk képzelni a minden napjainkat. Sokan reggelire megveszik a finom illatos péksüteményt, otthon pedig a kenyér szinte nélkülözhetetlen a konyhában.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!