Ezért ne igyál kávét lefekvés előtt!

A lefekvés előtt néhány órával elfogyasztott kávé, amely a világ legelterjedtebb pszichoaktív szerének számít, nem pusztán felébreszt, hanem megzavarja a biológiai óra működését.

 


A kutatók szerint ez pedig az időeltolódás okozta rosszulléthez (jet-lag) hasonló nappali fáradtságot és lomhaságot okozhat. A kutatás azonban nem tér ki arra, hogyan befolyásolhatja a reggeli vagy napközbeni kávéfogyasztás a biológiai óránkat. A meglévő eredményeket ráadásul még meg is kell erősíteni.

Ennek ellenére úgy tűnik, hogy az este elfogyasztott kávé nem csupán felélénkít, hanem vissza is állítja a biológiai óránkat, hogy később akarjunk lefeküdni – magyarázta a Science Translational Medicine szeptember 16-i számában megjelent tanulmány társszerzője, Kenneth Wright Jr., a Coloradói Egyetem professzora.

Wright és munkatársai öt embert vizsgáltak 49 napig. Három órával szokásos lefekvési idejük előtt vagy egy dupla eszpresszónak megfelelő mennyiségű koffeint tartalmazó tablettát, vagy egy placebo tablettát vettek be. A résztvevőket ezen kívül vagy éles fénynek, vagy tompa fénynek is kitették. Az éles fény szintén visszaállíthatja a biológiai óránkat, amitől később akarunk lefeküdni. Az eredmények azt mutatták, hogy a koffein 40 perccel késleltette a résztvevők biológiai óráját, ami körülbelül fele annak, amennyivel az éles fény behatása késlelteti a belső óránkat.

 

A kutatás arra utal, hogy a koffein valószínűleg a sejteken belüli jeltovábbítást befolyásolja, megzavarva ezzel a cirkadián ritmus egyik fő összetevőjét.

Ha ez eredményeket sikerül alátámasztani, mit jelent ez azok számára, akik kávéval és más élelmiszereken keresztül fogyasztanak koffeint? A kutatás azt erősíti meg, amit a kávé szerelmesei amúgy is tudtak: ha valaki nem akarja magát másnap lomhának és kimerültnek érezni, lehetőleg kerülje a késői kávéfogyasztást.

Ezt olvasta már?

Ennél több kávét ne igyál, mert árt!

Mely rákbetegség kockázatát csökkenti a kávé?

Melyik szervünknek tesz jót napi három csésze kávé?

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön. >>>>>>>

 

Pozsonyi kocka

Hozzávalók: 25 dkg kockatészta, 30 dkg darált mák, 3 dl tej, 5 dkg vaj, 20 dkg porcukor, 5 dkg mazsola, 3 evőkanál méz, 2-3 evőkanál sárgabaracklekvár, fél citrom reszelt héja, csipetnyi só a töltelékhez és 1 teáskanál só a tésztához.

Bővebben...

Húsos fenyőmagos pite

Hozzávalók: A tésztához: 2 bögre liszt, 20 dkg vaj, só, cukor, víz. A töltelékhez: kevés vaj, olaj, fenyőmag, 2 nagy fej hagyma, 40 dkg darált marha- vagy bárányhús, bors, fahéj, só.

Bővebben...

5 ok, amiért érdemes lesz nézni a Quantico-t

Az AXN egyik újabb sorozatában bepillantást nyerhetünk az újonc FBI-ügynökök cseppet sem unalmas hétköznapjaiba, ráadásul egyikőjüket egy nagyszabású, New York városát célba vevő terrortámadás kitervelésével is meggyanúsítják.

Bővebben...

Ilyen az Élet

Ez lesz a mozitörténet első olyan filmje, amely az elejétől a végéig a súlytalanság körülményei között játszódik.

Bővebben...

3 zöld turmix, amely a fogyásban is segít

 

Sokféle diétás módszer közül választhatunk, ha fogyni szeretnénk. A méregtelenítésben és a súlyfelesleg eltüntetésében segítségül hívhatjuk a zöld turmixokat, amiket ma divatosan zöld ’smoothie’-nak is hívnak.

Bővebben...

5 dolog, amit soha ne tégy a könnyű fogyás érdekében!

Számos sikertelen diétán vagy túl? Úgy érzed, semmi nem használ, ezért ezúttal valami radikálisabb módszert szeretnél kipróbálni a gyors súlycsökkenés érdekében? Inkább ne tedd!

Bővebben...

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön.

Bővebben...

Ezekkel a diétákkal maximum 5 kg-ot fogyhatsz

Rengeteg híres fogyókúra létezik világszerte, de a legújabb áttekintés szerint a tartós eredmények szempontjából egyik sem tűnik ki.

Bővebben...

Így készítsünk palackkertet páfrányból

A páfrányok több mint 350 millió éve jelen vannak a földön, a levelek alakja és formája igen változatos, így nagyon különleges és szép palackkertet hozhatunk létre a segítségükkel.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

A tél végére lemerülnek a D-vitamin-készleteink!

A D-vitamin nagy részét a szervezetünk saját maga állítja elő napfény hatására – az elmúlt hónapokat azonban inkább a szürkeség jellemezte. Ilyenkor különösen fontos a D-vitamin pótlása, amelynek már rövid távú hatásai is igazoltak.

Bővebben...

Miért van szükségünk a vitaminokra?

Amikor valaki meghallja a vitamin szót, sajnos manapság azonnal a vitamin tabletták jutnak az eszébe. Pedig a vitaminok nem azonosak a vitamin tartalmú készítményekkel.

Bővebben...

A testmozgás és a diéta javítja a koleszterinszintet

Az amerikai Nyugat-Virginiai Orvostudományi Egyetem, a Tufts Egyetem és a Stanford Egyetem kutatóinak közös tanulmányából az derült ki, hogy a testmozgás és a diéta javítja a koleszterinszintet a túlsúlyos és elhízott felnőttekben.

Bővebben...

10 remek ötlet a gyerekjátékok tárolására

Ahogy nő a gyerek, úgy lesz egyre több és több a játék. Kisautók, babák, színes ceruzák, legók, és egyéb játékok, amelyek egy idő után káoszt okozhatnak a lakásban, ha nem rendszerezzük őket, és nem oldjuk meg a tárolásukat. Ehhez mutatunk most néhány egyszerűen kivitelezhető ötletet.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!