A gluténmentes étrend nem javítja a sportteljesítményt

Ausztrál kutatók kerékpáros élsportolóknál gluténmentes étrendet vezettek be egy hétre, de a teljesítményük nem lett jobb, mint korábban.

 

 

A kerékpárosoknál végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a gluténmentes étrend nem javítja a sportteljesítményt.

A glutén nevű fehérjét tartalmazó növényi magvak, például a búza és a rozs elhagyása a szénhidrát-csökkentett étrend népszerű kiegészítőjévé vált napjainkban. Egyre több sportoló alkalmazza ezt a diétát, mert azt gondolják, hogy javítja a kitartást és az állóképességet.

Amikor azonban az ausztrál kutatócsoport kerékpáros élsportolóknál gluténmentes étrendet vezetett be egy hétre, akkor a teljesítményük nem volt jobb, mint akkor, amikor növényi magvakat is tartalmazott az étrendjük.

 

„Nincs arra egyértelmű bizonyíték, hogy a glutén elhagyása önmagában javítja az egészségi állapotot vagy a teljesítményt.” – mondta a kutatást vezető Dana Lis.

Lis és munkatársa 13 olyan atlétánál vizsgálták a gluténmentes diéta hatását, akiknek nem volt lisztérzékenységük. A lisztérzékenység egy olyan emésztőrendszeri betegség, ami a vékonybelet érinti és glutént tartalmazó táplálék fogyasztása esetén károsítja a tápanyagok felszívódását.

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet adatai szerint 141 amerikai közül egy embert érint ez a betegség. A betegség vérből végzett antitest vizsgálattal igazolható, ami a gluténre adott immunválaszt jelzi, illetve a diagnózist vékonybélből vett biopszia alapján lehet megerősíteni. A lisztérzékenyeknek gluténmentes diéta tartását javasolják a panaszok (hasi fájdalom, puffadás, fokozott gázképződés, hasmenés, vérszegénység és fogyás) enyhítésére.

Mivel a vizsgálatban résztvevő sportolóknak nem volt lisztérzékenységük, ezért nem volt orvosi indok a glutén mellőzésére, így nem meglepő, hogy a fehérje elhagyásának nem volt semmiféle teljesítményfokozó hatása.

A vizsgálat idejére elhagyták a glutént a sportolók étrendjéből, majd azt is tanulmányozták, hogy ezt követően búzát és más glutént tartalmazó ételekre hogy reagál a szervezetük.

A sportolók minden nap kitöltöttek egy, az emésztésükre vonatkozó kérdőívet. A vizsgálat során a tünetek nem változtak, az alkalmazott diétától függetlenül.

A kerékpárosoknál fizikai felmérést is végeztek a kutatók a diétákat követően, és megállapították, hogy változatlan volt a teljesítményük attól függetlenül, hogy fogyasztottak-e glutént vagy sem. Az eredményeket a Medicine and Science in Sports and Exercise című lapban tették közzé.

Mindkét diétát követően vérvizsgálatot is végeztek a sportolóknál, és a gyulladást jelző paraméterekben nem találtak különbséget. A glutén mellőzése enyhítheti a gyulladással járó emésztőrendszeri betegségeket, de egyetlen sportolónál sem állt fenn ilyen betegség.

„Ha a sportolóknál glutén-intolerancia állna fenn, ami igen ritka, akkor számukra előnyös lenne a gluténmentes diéta.” – mondta Nancy Clark. „Az emberek ezen igen kis csoportjánál a glutén elhagyása csökkentheti a gyulladást, az emésztőrendszeri tüneteket, és javíthatja a sportteljesítményt.”

A gluténmentes étrendet csak bizonyos esetekben kellene alkalmazni, és nem általánosságban.

„Nagyon sok sportoló minden indok nélkül tart ilyen diétát, ami csökkenti a táplálékbevitelt, ráadásul nagyon sok előrecsomagolt gluténmentes étel elég rossz minőségű, ami visszavetheti a teljesítményt.” – mondta Clark.

„Mégis elképzelhető, hogy a gluténmentes étrendből profitálnak a sportolók, mivel tudatosabb fogyasztókká válnak, több zöldséget és gyümölcsöt esznek, és kerülik a feldolgozott élelmiszereket.” – nyilatkozta Lis. „Talán az egészségesebb táplálkozás és nem a glutén elhagyása miatt érzik jobban magukat.”

„Mivel ez egy kis esetszámú, és kisfejezetten kerékpárosokat vizsgáló tanulmány, ezért nagyobb vizsgálatok hiányában nehéz megmondani, hogy más sportolóknál vagy azoknál, akik nem végeznek rendszeres edzést, hasonló hatása lenne-e az étrend ilyen jellegű megváltoztatásának.” – mondta Dr. Robert Dimeff, az American Medical Society for Sports Medicine korábbi elnöke.

„Ez egy diéta hóbort, amit a tudomány jelenleg nem támogat. Az üzenet ezzel kapcsolatban az, hogy attól függetlenül, hogy valaki sportoló vagy sem, teljes értékű, természetes élelmiszereket kell fogyasztani, és nem kell aggódni a glutén miatt, kivéve akkor, ha valaki gluténérzékeny.”

Ezt olvastad már?

Sokan hiszik, hogy a gluténmentes étrend egészségesebb

Kövess minket a Facebookon is, ahol még több érdekes cikket olvashatsz naponta! Kattints most!

3 szuper gyors muffin recept az esős napokra

Íme, három szuper gyors és finom muffin recept a borongós napokra hogy jó kedve legyen!

Bővebben...

Ünnepi halászlé recept

Hozzávalók: 35 dkg ponty, 35 dkg harcsa és 30 dkg kecsege színhús, 30 dkg süllő, 20 dkg vöröshagyma, 10 dkg zöldpaprika, 10 dkg paradicsom, télen ennek megfelelő mennyiségű lecsó, 2 dkg pirospaprika, só. 

Bővebben...

Fantasztikus ünnepi diótorta recept

Hozzávalók az alaphoz: 7 tojás, 15 dkg cukor, 10 dkg dió, 2 kanál liszt, 2 kanál morzsa. Diókrém: 20 dkg cukor, 1 dl tej, 10 dkg dió, 1 kanál liszt, vanília vagy citromhéj, 15 dkg vaj, 1-2 kanál rum.

Bővebben...

Legendás állatok és a jövőjük

Ritka az olyan film, ami még nincs a mozikban, mégis mindenki (néző, kritikus, alkotó) elkönyvelte, hogy hatalmas siker lesz.

Bővebben...

Róluk még sokat fogsz hallani – 3 sztár 30 alatt

A Glamour Women of the Year idei jelöltjei között nagyon sok olyan fiatal nő van, aki még alig múlt húszéves, de máris hatalmas szakmai sikereket tudhat maga mögött.

Bővebben...

Meghalt Leila hercegnő

Mindenki Leila hercegnője 60 éves volt. Az amerikai People magazin közölte kedden este az elsők között Carrie Fisher halálhírét.

Bővebben...

Gyorsan szeretne fogyni pár kilót? Megmutatjuk, hogyan csinálja!

Itt a tavasz, az idő egyre melegebb, lekerülnek a vastag, mindent eltakaró ruhadarabok. Ha ön is szeretne pár kilótól gyorsan megszabadulni, olvassa el cikkünket!

Bővebben...

7 tévhit a fogyásról, amely hátráltatja a kilók leadását

Tim Spector, a King’s College London professzora szerint az orvosok és a szakemberek egy sor egymásnak ellentmondó információval bombázzák a diétázókat, és ezért az emberekben több tévhit is él az egészséges étkezéssel kapcsolatban.

Bővebben...

A zsírszegény diéta nem jobb a többi fogyókúránál

Egy új áttekintésből az derült ki, hiába hirdetik, hogy a zsírszegény diéták a legjobbak a fogyáshoz, valójában azonban semmivel sem hatékonyabbak, mint a más típusú diéták.

Bővebben...

Így gondozd a lepkeorchideádat, hogy szép maradjon!

Szeretnéd tudni mi a titka, hogy a lepkeorchidea szép maradjon, és virágozzon? Mi segítünk neked! Íme néhány jó tanács az egyik legszebb orchidea gondozásához! Katt ide!

Fáradtság ellen ezt érdemes inni naponta

A reggeli narancslé délután is éberséget eredményez, ami valószínűleg a flavonoidoknak tudható be – állítják a szakemberek. Fáradtság esetén nem kávéra, hanem inkább egy pohár narancslére van szükség a legfrissebb kutatási eredmények szerint. A gyümölcslé egyik előnye a feketével szemben, hogy a hatása órákkal később is mérhető.

Bővebben...

Mennyi időt videójátékozhat a gyerek?

 

Egy friss kutatás szerint nem árt, ha néha hagyjuk, hogy a gyerek bizonyos időt videójátékozással töltsön, de a túl sok gép előtt töltött idő már problémás lehet. Az Annals of Neurology című szaklapban publikált anyag szerint még előnyös is lehet a gyerekre nézve, ha a szülő hagyja, hogy olykor hódolhasson játékszenvedélyének.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

A D vitamin védi a fogakat,és erősíti immunrendszerünket is!

Régóta ismeretes, hogy a kalcium mellett a D-vitaminnak is kiemelten fontos szerepe van a csontok és fogak megerősítésében, friss kutatások azonban arra is rávilágítottak,

Bővebben...

Miért van szükségünk a vitaminokra?

Amikor valaki meghallja a vitamin szót, sajnos manapság azonnal a vitamin tabletták jutnak az eszébe. Pedig a vitaminok nem azonosak a vitamin tartalmú készítményekkel.

Bővebben...

Figyeljünk a káliumszintre a fogyókúra során!

Gyakran nem is gondolnánk, hogy szervezetünk számára a káliumszint mennyire fontos, mivel a kálium szorosan együttműködik a nátriummal, így a magas nátriumszint, alacsony káliumszintet von maga után.

Bővebben...

Menopauza idején hormonterápia segítségével erősödhetnek a csontok

Azok a nők, akik a menopauza kellemetlen tüneteinek enyhítése érdekében hormonterápián esnek át, lényegesen erősebb csontstruktúrával rendelkeznek, illetve csonttömegük is nő.

Bővebben...

10 ok, amiért érdemes csalánteát inni

Több száz éve használjuk a csalánt, egyik legfontosabb gyógynövényünket, melyet Európában elsősorban vízhajtó, illetve ízületi fájdalmakat csillapító hatásáról ismerünk.

Bővebben...

Génjeinkben kódolt a mozgás szeretete

A génjeink a felelősek azért, hogy a szabadidőt az edzőteremben vagy a fotelben hátradőlve szeretjük tölteni – állítja egy friss tanulmány.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!