A különböző vitaminok hiányának tünetei

Felhasználó értékelés
Nagyon rosszNagyon jó 

Minden évszakban fontos, hogy elegendő mennyiségű vitamint vigyünk be szervezetünkbe. Viszont  télen, amikor  jóval kevesebb gyümölcshöz és zöldséghez jutunk hozzá, különösen ügyeljünk a megfelelő vitaminbevitelre.

 

Ugyan ez a legtöbb esetben nem okoz betegséget, de helyes táplálkozással és a vitaminszegény időszakban étrend- kiegészítőkkel pótolható. Cikkünk a legismertebb vitaminok hiánytüneteit ismerteti.

Az A-vitamin, más néven retinol, zsírban oldódó vitamin. A sejtek fejlődésében és növekedésében játszik fontos szerepet. Antioxidáns tulajdonsággal is rendelkezik. Hiánya farkasvakságot, a szem kötőhártyájának és a nyálkahártyák kiszáradását, bőrszárazságot -, és hámlást, valamint hajhullást okoz.

Az A-vitamin hiánya megelőzhető sárgarépa, spenót, máj, vaj, tej és tojássárgája fogyasztásával.

A B-vitamincsoport minden tagja vízben oldódó vitamin. Feladatuk olyan szorosan összefügg, hogy ritkán fordul elő külön egy-egy fajta hiánya.

A B1-vitamin (tiamin) az energiatermeléshez járul hozzá, szükséges az idegrendszer kielégítő működéséhez.

Hiánya fejfájást, étvágytalanságot, gyomorfájdalmat, székrekedést, emlékezet- , és koncentrációs zavarokat eredményez.

Élesztő, gabonafélék, gyümölcsök és burgonya fogyasztásával meg lehet előzni a hiányát.

A B2-vitamin (riboflavin) elengedhetetlen a zsírok és a fehérjék felépítéséhez.

Hiánytünetei a repedezett ajkak és szájzug, a száraz, gyulladt bőr és az égő, viszkető szem. Élesztő, gabonafélék, hüvelyesek, tej és sajt fogyasztásával megelőzhető a hiány.

A B6-vitamin (piridoxin) a fehérjeanyagcseréhez szükséges.

Hiánya étvágytalanságot, émelygést, hányingert, gyulladt szájnyálkahártyát és száraz bőrt okoz. Ha szeretnénk elkerülni a hiányát, fogyasszunk sok élesztőt, gabonaféléket, banánt, zöldségeket, tejet és tojást.

A B12-vitamin (kobalamin) a vörösvérsejtek képzésében és a fehérjeszintézisben vesz részt. Hiánya fáradékonysághoz, ingerlékenységhez, gyulladt, ekcémás bőrhöz és székrekedéshez vezet.

Nagyszerűen megelőzhető a hiánya máj, marhahús és élesztő fogyasztásával.

A C-vitamin, vagyis aszkorbinsav a vízben oldható vitaminok közé tartozik, így nem lehet túladagolni. Az anyagcsere folyamatokban van jelentős szerepe. Antioxidáns, védi a sejteket a szabad gyököktől. Fontos a kötőszövet és a csontok felépítéséhez, a vas felvételéhez, a folsav felhasználásához és az immunrendszer védekezőképességének fenntartásához.

Hiánya skorbutot eredményezhet, mely izomgyengeségben, bőr -, ízületi -, izom -, és fogínyvérzésben, vérszegénységben és a fogak kihullásában nyilvánul meg.

C-vitaminban gazdag a csipkebogyó, a ribizli, citromfélék, a kivi, a burgonya, paprika, paradicsom és a máj. Tehát ezekből fogyasszunk sokat, ha szeretnénk megelőzni a hiányt.

A D-vitamint, más néven kalciferolt a zsírban oldódó vitaminokhoz soroljuk. Segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, ami nagyon fontos a megfelelő csontképződéshez.

 

Hiánya a csontok lágyulását és angolkórt okoz. Leginkább a bőrben képződik, de napfény hiányában pótolható csukamájolajjal, tojással, tejjel, tejtermékekkel és margarinnal.

Az  E-vitamin (tokoferol) zsírban oldódó vitamin. Fontos a sejtvédő szerepe, véd a szabad gyököktől. Hozzájárul  a vörösvértestek, az izomzat és az idegek egészségesen tartásához.

Hiánya vérszegénységhez, izomgyengeséghez, idegrendszeri zavarokhoz vezethet. A hiányt napraforgóolaj, búzacsíraolaj, gabonafélék és tojás fogyasztásával lehet elkerülni.

Ahogy a cikk elején említettük, nagyon fontos a változatos és kiegyensúlyozott étrend, ugyanis így remekül kivédhetjük a különböző vitaminhiányokat és a velük járó kellemetlenségeket. Ezért próbáljunk meg minél többet fogyasztani a cikkben felsorolt élelmiszerekből.

Izsák Adrienn

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön. >>>>>>>

 

 

Kajszis mandulás muffin recept

Hozzávalók: (12db-hoz),15 dkg vaj, 15 dkg cukor, 1 tojás, 1 csomag vaníliás cukor, vanília aroma, 20 dkg liszt, 1/2 csomag sütőpor, 1 dl tej, kajszi lekvár, mandula.

Bővebben...

Tojásos olívasaláta juhsajttal

A sajtkedvelőknek ajánljuk ezt a finom és egészséges salátát, amely juhsajttal, és olívaolajjal készül. Egész évben pillanatok alatt elkészíthető.

Bővebben...

Alien: az új Sigourney

Az óév vége hozott néhány nagy meglepetést. Például azoknak a szerencséseknek, akik egy New York-i moziban megnézhettek néhány jelenetet az Alien: Covenant-ból (Alien: Covenant, hazai bemutató: május 18.), A nyolcadik utas/Alien sorozatot feltámasztó legújabb Ridley Scott-rendezésből.

Bővebben...

Az időeltolódás nem csak óraátállításkor okoz gondot

Ha az ember gyakran utazik nagy távolságokra is, elkerülhetetlenül találkozik a jetlag problémájával. Ez az jelenség, amikor időzónák fölött átrepülve a szervezet nehezen alkalmazkodik a időeltolódáshoz. A szakemberek szerencsére ismernek néhány trükköt a problémás tünetek csökkentésére.

Bővebben...

Fogyni szeretnél? Kösd be a szemed!

Azok az emberek, akik bekötött szemmel fogyasztották el vacsorájukat, 9 százalékkal kevesebbet ettek, ráadásul naivan azt hitték, hogy 88 százalékkal többet fogyasztottak, mint valójában. Mindez azt mutatja, hogy érdemes vakon nekiülni a vacsorának…

Bővebben...

Ha fogyni akarsz, egyél mandulát!

Naponta egy maréknyi mandula fogyasztása távol tartja az éhséget, és felváltja az egészségtelen ételekből származó üres kalóriákat. Sokunknak jelent nehézséget a kiegyensúlyozott étrend követése.

Bővebben...

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva a legszebb muskátlival dicsekedhetünk lakóhelyünkön.

Bővebben...

Így hat fogainkra az áfonya

A fogínybetegség gyakori rendellenesség a felnőttek körében, amely akkor alakul ki, amikor a baktériumok biofilmet vagy lepedéket alkotnak a fogakon, ezt követően pedig a fogíny gyulladásba jön.

Bővebben...

Miért érdemes teljes kiőrlésű péksüteményeket és kenyeret választani?

A legtöbben péksütemények és kenyér nélkül el sem tudjuk képzelni a minden napjainkat. Sokan reggelire megveszik a finom illatos péksüteményt, otthon pedig a kenyér szinte nélkülözhetetlen a konyhában.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

10 természetes vitaminpótló növény!

A vitamin pótlása fontos szervezetünk működéséhez. Bemutatjuk a legjobb 10 természetes vitaminforrást,és gyógynövényt, amelyek különleges gyógyító hatással bírnak.

Bővebben...

A vitamin túladagolás veszélyei

A vitaminhiány, mint betegség ma már szinte lehetetlen, hiszen számtalan vitamin készítmény sorakozik a gyógyszertárak polcain.

Bővebben...

Trump politikája kihat a bevándorló gyerekek egészségére is

Egyesült Államokbeli gyerekgyógyászok szerint az országban élő emigráns gyermekek egészségi és lelki állapotára nagyon rossz kihatással lehet Donald Trump szerdai bejelentése, miszerint vissza kell szorítani a bevándorlók számát.

Bővebben...

Alattomos bőrbetegség a rozacea – Ismerd fel időben!

Hiába a tökéletes alapozó, vagy a lágy rózsás pirosító, ha a smink lemosása után szembesülünk bőrünk segélykiáltásával: valami nincs rendben. Az egyszerű bőrpírral kezdődő rozacea sok ember életét megkeseríti, éppen ezért fontos hogy időben felismerd a tüneteket!

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!