D vitamin (kalciferol) Egyre nagyobb figyelmet kap a D vitamin

Felhasználó értékelés
Nagyon rosszNagyon jó 

A D vitaminról ritkán hallunk, pedig épp oly fontos szervezetünk számára, mint a C vagy a B vitamin. A lakosság, sőt azt emberiség nagy része D vitaminhiányban szenved, amelynek az egyik oka, hogy D vitaminhoz csak nyáron jut hozzá a szervezet, amikor napfény éri.


Ám az utóbbi években annyira félünk a káros sugárzástól, hogy még nyáron se megyünk a napra, emiatt egyre nagyobb a D3 vitaminhiány hazánkban is.
A D vitamint maga a szervezetünk állítja elő, amely tulajdonképp nem is egy vitamin, hanem egy hormon. A napfény hatására a bőrben D vitamin képződik, amely így bekerül a vérbe, majd onnan a májba, és végül a vesékbe. Ez az anyag befolyásolja a vér kalcium szintjét.
Két fajta D vitamint különböztetünk meg, a D3 vitamin, amely csak a napfény hatására alakul ki szervezetünkbe, és a D2 vitamint, amelyet a táplálékkal tudunk bevinni a szervezetbe. Ezért hangsúlyozzák a kutatók hogy a táplálékkal bevitt D2 vitamin nem olyan hasznos, mint a napozással kiváltott D3 vitamin.


A D vitamin fiatal korban még aktívan termelődik, ám az évek múlásával ez a folyamat lelassul. Az utóbbi években a napozást olyannyira káros tevékenységnek titulálták, hogy már szinte kisem merünk menni a napra, nehogy bőrrákot kapjunk. Pedig szervezetünknek kell a napfény. Gondoljunk csak arra, hogy az első tavaszi napsugarak hatására, mennyivel energikusabbak vagyunk, hirtelen jókedvűek leszünk, és a fogyókúra is könnyebben megy tavasztól.
Az, aki félelemből már szinte ki sem teszi a lábát nyáron, szinte teljesen megvonja szervezetétől a D vitamint. Napi 20-25 perces napfürdő már elég ahhoz, hogy D vitamint vigyünk be szervezetünkbe, de természetesen közben érdemes magunkat napvédő krémmel lekenni, amely a káros sugarakat kiszűri.
A legújabb kutatások eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy a napozás hiánya súlyos D vitaminhiányt válthat ki, amely számos betegséget vonz magával, főleg az idősebb korosztálynál.


Épp ezért érdemes újra napfürdőt venni, de természetesen nem a déli tűző napsütésben, és egy kevés fényvédő krémmel érdemes arcunkat és karunkat lekenni, valamint a fejünket egy szalmakalappal védeni.


A D vitamin hatása
A D vitamin fontos szerepet játszik a csontfejlődésben, ezért is fontos mind fiatal korban, amikor a csontok még fejlődnek, a megfelelő D vitamin bevitel, mind idős korban, amikor a csontok már nem annyira erősek. A D vitamin által nagyban csökkenthető a csontritkulás és a csonttörés kockázata, de egyes ízületi betegségeket is gyógyíthatunk vele.
Sajnos, ahogy öregszünk úgy nő annak a veszélye, hogy az egészségtelen életmód miatt egészségi gondjaink lesznek. A D vitaminhiány a csontritkulás mellett a fogszuvasodást is előidézheti, de gyakran ez eszünkbe sem jut, és sajnos a fogorvosok sem figyelmeztetnek erre.


A D vitamin hiánya

A D vitamin hiánya a napfény hiányára utal, és ez főleg gyermekkorban fontos, amikor a csontok fejlődésben vannak, és idős korban, amikor a csontok már kezdenek kopni. Hazánkban a gyermekek 2 éves korig D vitaminpótlást is kapnak cseppek formájában, de ma már sok tápszerben is megtalálható a D3 vitamin, így ezt érdemes a gyermekorvossal egyeztetni, nehogy túladagolás keletkezzen.
Idős korban, ha valakinek fájnak a csontjai, vagy gyakran van csonttörése, érdemes az orvosától egy D3 vitaminszint mérést kérni, amely egy egyszerű vérvétellel elintézhető. Ha kimutatják a D3 vitaminhiányt, az orvos felír egy készítményt, amely feltölti szervezetünket a napfény vitaminnal. Ezen kívül érdemes D3 vitamin étrend kiegészítőt is szedni télen, és tavasztól rendszeresen 15-20 perces napfényfürdőt venni a szabadban.

 

A D vitamin túladagolás
A túladagolás veszélye csak abban az estben áll fent, ha nagy mennyiségű D3 vitamint viszünk be a szervezetünkbe, hosszú távon. A túladagolás általános jele a fejfájás, a székrekedés, a hasmenés, és a vesék károsodása. Túladagolást az ajánlott mennyiség 100-200 szorosának hónapokon át tartó szedésével okozhat túladagolási tüneteket.
A D3 vitamin mellett a D2 vitamin is fontos a szervezet számára, ezt táplálékkal is be tudjuk vinni, remek forrás lehet a csirkemáj, a halmájolaj, a vaj, és a tojássárgája. Az ily módon bevitt D2 vitamin idővel az átalakul D3 vitaminná, de ezzel a módszerrel mindössze a fele mennyiség hasznosul.


Mennyi a napi szükségelt a D3 vitaminból?
A mennyiséget mikrogramban mérik, oly kevés kell belőle. A hivatalosan megállapított mennyiség gyermekkorban 10 mikrogram (400NE), felnőtteknek 5 mikrogramm, de ma már ez a mennyiség a kutatók szerint inkább 25 mikrogramm naponta.
Ha nem tudunk nyáron rendszeresen napra menni, érdemes táplálék kiegészítők formájában pótolni a hiányt, de a legjobb, ha tavasztól a nyár végéig nagyokat sétálunk és napfürdőzünk.

Kövess minket a Facebookon is, ahol még több érdekes cikket olvashatsz naponta! Kattints most!

Savanyú káposzta leves

Hozzávalók: 15 dkg savanyú káposzta, 5 dkg füstölt szalonna, 3 dkg vöröshagyma, 10 dkg sárgarépa, 8 dkg fehérrépa, 5 dkg zeller, 5 dkg gomba, 5 dkg ecetes uborka, 1 gerezd fokhagyma, 1 db babérlevél, 2 dkg kapribogyó, fél citrom, 2 pár virsli, 2,5 dl tejföl, só.

Bővebben...

Juhtúrós pogácsa recept

Hozzávalók: 30 dkg finomliszt, 2 dkg friss élesztő, kevés cukor, 1 dl tej, 1 dl tejföl, 15 dkg margarin, 15 dkg juhtúró, 10 dkg reszelt füstölt sajt,  1 egész tojás, 1 teáskanál só, 1 mokkáskanál őrölt fehér bors és currypor; a tészta tetejére: 1/2 dl tej.

Bővebben...

Túrós alagút

Hozzávalók: 1 adaghoz 25 dkg túró,4 dl tej,10 dkg ráma, 15 dkg porcukor,1 evőkanál étkezési zselatin/Horváth Rozit használom!/1 csomag babapiskóta.

Bővebben...

Kertvarázs Magazin

Ön beszélgetett ma már a növényeivel?

Hiába vesz minden hónapban új növényt, valamiért önnél egyik sem marad meg? >>>>>

Az orchideák ápolása hónapról hónapra

Bemutatjuk az egész éves orchideák ápolását hónapról, hónapra. Ismerje meg ön is hogy milyen teendők vannak, januártól decemberig ezekkel a különleges gyönyörű növényekkel. >>>>>

Drew Barrymore régen és most

Ha a sztárfilmekből nem elég egy, akkor januárban nézze a Paramount Channel-t csütörtökönként, ahol rögtön két film is érkezik egymás után, többek között Drew Barrymore-tól is. De vajon mennyit változott a csinos sztár két film forgatása között?

Bővebben...

A kalap törvénye

A színészek igazából csak gyerekek – imádnak játszani.

Bővebben...

Magával ragad Zséda Óceánja

Zséda 2016 októberében új albummal tér vissza, amely az énekesnőtől szokatlan, merészebb hangzással várja a rajongókat. Az új lemez előfutáraként jelent meg az első dal, az Óceán.

Bővebben...

Receptbarlang

Grillezett gomba és sárgarépa

Hozzávalók : 4db nagyobb sárgarépa,40dk erdei gomba,5 evőkanál olívaolaj,só, bors, majoránna,2 gerezd fokhagyma,1 csokor metélőhagyma. >>>>>

Csirkemell almával grillen sütve

Nagyon finom nyári grill étel, amely az almától lesz különleges és pikáns. >>>>>

Fogyni szeretnél? Egyél szőlőt!

A szőlőfogyasztástól sok fogyókúrázó ódzkodik, mondván, túl sok cukrot tartalmaz, de a legújabb kutatások szerint napi egy marék szőlő akár a fogyást is elősegíti, és nem mellékesen a szexuális életünkre is pozitív hatással lehet.

Bővebben...

Kalóriák helyett a makroelemeket számolja az, aki fogyni szeretne

Aki fogyni szeretne, a legtöbbször a kalóriabevitelt csökkenti, és többet kezd mozogni: elviekben ez a legtökéletesebb módszer arra, hogy az extra kilóktól megszabaduljunk. Ugyanakkor jobban járunk, ha a kalóriák helyett inkább a makroelemeket tartjuk számon.

Bővebben...

Diétába kezdenél? A bélflórád megnehezítheti a dolgod…

Az újévi fogyókúra türelmetlenül várt hatása eltarthat egy darabig, a bélflórád mikroorganizmusai ugyanis lelassíthatják a kívánt fogyási folyamatot.

Bővebben...

Utazás Magazin

Spanyolország :Sagrada Família

A méretét és részletei a középkori katedrálisokhoz hasonlító „A Szent Család engesztelő templomán” nem lehet csak úgy végigrohanni. >>>>>

New York (USA) : Ground Zero

Többéves vitát követően végül felépülhetett az emlékmúzeum a Világkereskedelmi Központ romjainak helyén. >>>>>>

Így gondozd a lepkeorchideádat, hogy szép maradjon!

Szeretnéd tudni mi a titka, hogy a lepkeorchidea szép maradjon, és virágozzon? Mi segítünk neked! Íme néhány jó tanács az egyik legszebb orchidea gondozásához! Katt ide!

Saláta minden mennyiségben

Jól tudjuk, hogy a friss zöld saláták sok vitamint, ásványi és rost anyagot tartalmaznak. Naponta asztalunkra kellene helyezni valamilyen formában, hiszen a rendszeresen zöld salátát fogyasztóknak magasabb az E-, C-vitamin, likopin és folsav szintje, mint a salátakerülőké.

Bővebben...

Túl sok vörös hús és túl kevés zöldség növelheti a szervezet biológiai életkorát

A túl sok vörös húst és túl kevés zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó étrend növelheti a szervezetünk biológiai életkorát, és hozzájárulhat bizonyos betegségek kialakulásához.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

Így ápold a lepkeorchideád hogy szép legyen!

A lepkeorchidea hazánk egyik legkedveltebb orchidea fajtája, hiszen gondozása a többi orchidea fajtához mérten egyszerűbb, és különleges pillangó formájú virágával kiemelt díszévé válhat. >>>>>>>>>>

Adjunk gyermekeinknek több E vitamint!

Azoknál a gyerekeknél, akik sok E-vitamin tartalmú élelmiszert fogyasztanak, kisebb az esélye az ekcéma kialakulásának, állítja egy új, japán gyerekeket vizsgáló tanulmány.

Bővebben...

Így fedezték fel a C vitamint!

116 évvel ezelőtt, 1893-ban Budapesten megszületett Szent-Györgyi Albert, Nobel-díjas magyar orvos és kutató, a C-vitamin felfedezője. A paprikából hogyan sikerült felfedeznie a szervezet számára alapvető vitamint?

Bővebben...

D vitamin (kalciferol) Egyre nagyobb figyelmet kap a D vitamin

A D vitaminról ritkán hallunk, pedig épp oly fontos szervezetünk számára, mint a C vagy a B vitamin. A lakosság, sőt azt emberiség nagy része D vitaminhiányban szenved, amelynek az egyik oka, hogy D vitaminhoz csak nyáron jut hozzá a szervezet, amikor napfény éri.

Bővebben...

Különleges, ünnepi rétestorta

Hozzávalók: fél kg rétesliszt, 2 dl tejföl, 1 egész tojás, 1 mokkáskanál só, + negyed liter rétesliszt, 20 dkg zsír, 4 dl tejszín, 25 dkg bármilyen, pikáns ízű lekvár, 10 dkg porcukor, 1 zacskó vaníliás cukor, 1 csapott evőkanál zselatinpor.

Bővebben...

Túrógombóc recept

Hozzávalók: 40 dkg félzsíros tehéntúró, 2 egész tojás, 2 púpozott evőkanál búzadara, 1 evőkanál liszt, 2 dl tejföl, 5 dkg vaj vagy margarin, 15 dkg zsemlemorzsa, ízlés szerint porcukor, 1 mokkáskanál só, 1 teáskanál reszelt citromhéj.

Bővebben...

A szklerózis multiplex tünetei

A szklerózis multiplex egy új kutatás szerint a tavaszi és a nyári hónapokban aktívabb lehet.

Bővebben...

Kalóriát égetnek a videójátékok

Egy új tanulmány szerint a mozgást igénylő videojátékok segítségével az iskoláskorú gyerekek annyi kalóriát égetnek el, mint egy közepesen megerőltető edzésprogrammal.

Bővebben...

Szülés utáni pszichózis alakulhat ki a bipoláris zavarral küzdő anyáknál

A Northwestern Medicine című lap nemrégiben tett közzé egy tanulmányt arról, hogy azoknál a terhes nőknél, akik bipoláris zavarral küzdenek, megnő az esélye a szülés utáni pszichózis kialakulásának, ezért ilyen esetekben a családtagok és a kezelőorvosok részéről is különös figyelemre és segítségre van szükség.

Bővebben...

Mennyire fontos a tisztaság?

A tisztaság fontos! Ezt régóta tudjuk, de valóban szükség van ezekre a termékekre? Antibakteriális szappanok és fertőtlenítő kéztörlők: segítünk eligazodni közöttük.

Bővebben...

Szilvás-mákos süti (diabetikus)

Hozzávalók: -10 dkg liszt (diabetikus) -12 dkg mák -6 tojás -1-1 tk sütőpor és szódabikarbóna
-150 g natúr joghurt -1 csipet só -1 dl olaj -10 dkg + 1 evőkanál eritritol -30 dkg szilva -2 tk fahéj.

Bővebben...

Melyik képességet javítja a fogamzásgátló?

Némely fogamzásgátló tabletta javítja a térbeli tájékozódó képességet, amiben a férfiak jellemzően erősebbek – derül ki egy friss kutatásból.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!