D vitamin (kalciferol) Egyre nagyobb figyelmet kap a D vitamin

Felhasználó értékelés
Nagyon rosszNagyon jó 

A D vitaminról ritkán hallunk, pedig épp oly fontos szervezetünk számára, mint a C vagy a B vitamin. A lakosság, sőt azt emberiség nagy része D vitaminhiányban szenved, amelynek az egyik oka, hogy D vitaminhoz csak nyáron jut hozzá a szervezet, amikor napfény éri.


Ám az utóbbi években annyira félünk a káros sugárzástól, hogy még nyáron se megyünk a napra, emiatt egyre nagyobb a D3 vitaminhiány hazánkban is.
A D vitamint maga a szervezetünk állítja elő, amely tulajdonképp nem is egy vitamin, hanem egy hormon. A napfény hatására a bőrben D vitamin képződik, amely így bekerül a vérbe, majd onnan a májba, és végül a vesékbe. Ez az anyag befolyásolja a vér kalcium szintjét.
Két fajta D vitamint különböztetünk meg, a D3 vitamin, amely csak a napfény hatására alakul ki szervezetünkbe, és a D2 vitamint, amelyet a táplálékkal tudunk bevinni a szervezetbe. Ezért hangsúlyozzák a kutatók hogy a táplálékkal bevitt D2 vitamin nem olyan hasznos, mint a napozással kiváltott D3 vitamin.


A D vitamin fiatal korban még aktívan termelődik, ám az évek múlásával ez a folyamat lelassul. Az utóbbi években a napozást olyannyira káros tevékenységnek titulálták, hogy már szinte kisem merünk menni a napra, nehogy bőrrákot kapjunk. Pedig szervezetünknek kell a napfény. Gondoljunk csak arra, hogy az első tavaszi napsugarak hatására, mennyivel energikusabbak vagyunk, hirtelen jókedvűek leszünk, és a fogyókúra is könnyebben megy tavasztól.
Az, aki félelemből már szinte ki sem teszi a lábát nyáron, szinte teljesen megvonja szervezetétől a D vitamint. Napi 20-25 perces napfürdő már elég ahhoz, hogy D vitamint vigyünk be szervezetünkbe, de természetesen közben érdemes magunkat napvédő krémmel lekenni, amely a káros sugarakat kiszűri.
A legújabb kutatások eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy a napozás hiánya súlyos D vitaminhiányt válthat ki, amely számos betegséget vonz magával, főleg az idősebb korosztálynál.


Épp ezért érdemes újra napfürdőt venni, de természetesen nem a déli tűző napsütésben, és egy kevés fényvédő krémmel érdemes arcunkat és karunkat lekenni, valamint a fejünket egy szalmakalappal védeni.


A D vitamin hatása
A D vitamin fontos szerepet játszik a csontfejlődésben, ezért is fontos mind fiatal korban, amikor a csontok még fejlődnek, a megfelelő D vitamin bevitel, mind idős korban, amikor a csontok már nem annyira erősek. A D vitamin által nagyban csökkenthető a csontritkulás és a csonttörés kockázata, de egyes ízületi betegségeket is gyógyíthatunk vele.
Sajnos, ahogy öregszünk úgy nő annak a veszélye, hogy az egészségtelen életmód miatt egészségi gondjaink lesznek. A D vitaminhiány a csontritkulás mellett a fogszuvasodást is előidézheti, de gyakran ez eszünkbe sem jut, és sajnos a fogorvosok sem figyelmeztetnek erre.


A D vitamin hiánya

A D vitamin hiánya a napfény hiányára utal, és ez főleg gyermekkorban fontos, amikor a csontok fejlődésben vannak, és idős korban, amikor a csontok már kezdenek kopni. Hazánkban a gyermekek 2 éves korig D vitaminpótlást is kapnak cseppek formájában, de ma már sok tápszerben is megtalálható a D3 vitamin, így ezt érdemes a gyermekorvossal egyeztetni, nehogy túladagolás keletkezzen.
Idős korban, ha valakinek fájnak a csontjai, vagy gyakran van csonttörése, érdemes az orvosától egy D3 vitaminszint mérést kérni, amely egy egyszerű vérvétellel elintézhető. Ha kimutatják a D3 vitaminhiányt, az orvos felír egy készítményt, amely feltölti szervezetünket a napfény vitaminnal. Ezen kívül érdemes D3 vitamin étrend kiegészítőt is szedni télen, és tavasztól rendszeresen 15-20 perces napfényfürdőt venni a szabadban.

 

A D vitamin túladagolás
A túladagolás veszélye csak abban az estben áll fent, ha nagy mennyiségű D3 vitamint viszünk be a szervezetünkbe, hosszú távon. A túladagolás általános jele a fejfájás, a székrekedés, a hasmenés, és a vesék károsodása. Túladagolást az ajánlott mennyiség 100-200 szorosának hónapokon át tartó szedésével okozhat túladagolási tüneteket.
A D3 vitamin mellett a D2 vitamin is fontos a szervezet számára, ezt táplálékkal is be tudjuk vinni, remek forrás lehet a csirkemáj, a halmájolaj, a vaj, és a tojássárgája. Az ily módon bevitt D2 vitamin idővel az átalakul D3 vitaminná, de ezzel a módszerrel mindössze a fele mennyiség hasznosul.


Mennyi a napi szükségelt a D3 vitaminból?
A mennyiséget mikrogramban mérik, oly kevés kell belőle. A hivatalosan megállapított mennyiség gyermekkorban 10 mikrogram (400NE), felnőtteknek 5 mikrogramm, de ma már ez a mennyiség a kutatók szerint inkább 25 mikrogramm naponta.
Ha nem tudunk nyáron rendszeresen napra menni, érdemes táplálék kiegészítők formájában pótolni a hiányt, de a legjobb, ha tavasztól a nyár végéig nagyokat sétálunk és napfürdőzünk.

Kövess minket a Facebookon is, ahol még több érdekes cikket olvashatsz naponta! Kattints most!

Így süssünk adventi koszorút

A megszokott adventi koszorú készítése helyett süssünk adventi koszorút, mert így nem csak szép, de illatos is lesz az adventi díszünk.

Bővebben...

Húsleves készítése háziasan

Jó és ízletes levest nyerünk, ha kellő mennyiségű húst, egynehány jó csontot, egy darabka borjúmájat veszünk a leveshez.

Bővebben...

Spenót tekercsek sajttal fogyókúrához

A 90 napos fogyókúra protein napjára ajánljuk ezt a finom sajtos receptet, amely nagyon laktató.

Bővebben...

A kalap törvénye

A színészek igazából csak gyerekek – imádnak játszani.

Bővebben...

Dwayne Johnson Ford Ügyfélszolgálatosnak áll

Szinte minden márka dolgozik együtt ismert emberekkel, de kevés olyan nagykövetet láthatunk, aki olyan szenvedélyes és elkötelezett lenne az adott cég iránt, mint Dwayne "The Rock" Johnson a Forddal kapcsolatban.

Bővebben...

Az asszaszinok átka

Lehet, hogy a múmiának átka van, de a filmes világban létezik egy másik, sokkal durvább átok: a videó játék megfilmesítés. Állítólag, minél népszerűbb a játék, annál kisebb az esélye annak, hogy a filmesek sikerrel adaptálják a mozinézők számára.

Bővebben...

A fogyókúra sikere fejben dől el!

Az, ahogyan étkezési szokásainkra gondolunk, igenis meghatározza azt, hogy képesek vagyunk-e fogyni. Aki úgy tekint magára, hogy alapvetően egészségesen táplálkozik, nagyobb eséllyel szabadul meg könnyen a fölösleges kilóktól, mint az, aki bűntudatot érez a témával kapcsolatban – tudjuk meg a Winina State University friss kutatásából.

Bővebben...

Diétába kezdenél? A bélflórád megnehezítheti a dolgod…

Az újévi fogyókúra türelmetlenül várt hatása eltarthat egy darabig, a bélflórád mikroorganizmusai ugyanis lelassíthatják a kívánt fogyási folyamatot.

Bővebben...

Lefogyhatunk az emlékeink segítségével

A memória ereje segíthet a fogyásban és a súlytartásban. Mindössze emlékeznünk kell a korábbi étkezésekre – állítják a szakemberek.

Bővebben...

Nyerj páros belépőt az idei Konyhakiállításra!

Játssz velünk, és nyerj egy páros belépőjegyet az idei Konyhakiállításra! Ehhez mindössze három kérdésre kell helyesen válaszolnod!

Bővebben...

Így készítsd el a chia magot, amely egy igazi szuper food

Tudtad, hogy a chia mag az egyik legkisebb ehető mag a földön? Az azték zsálya néven is ismert chia növény Közép- és Dél-Amerikában őshonos.

Bővebben...

Ilyen amikor visszafelé esik a vízesés

Akkora erővel fújnak a szelek Nagy-Britanniában, hogy még a vízeséseket is megfordítják, ennek a nem mindennapi eseménynek lehettek szemtanúi azok a bámészkodók, akik kedden Derbyshirebe látogattak.

Bővebben...

Hírlevél feliratkozás

E-mail cím:*
Név:

 

A C vitamin hatása és fontossága!

A Nagy Földrajzi Felfedezések idején a hajósokat különös „nyavalya” gyötörte. A tünetegyüttes fáradékonysággal kezdődött, majd fogínyvérzés kíséretében „össznépi” foghullatás kezdődött.

Bővebben...

7 súlyos betegség, melyeket a folsav-hiány okozhat

A folsav, vagy más néven B9-vitamin fontosságáról főként a várandósság kapcsán hallunk. A kismama megfelelő folsav bevitele valóban nagyon fontos, hiszen folsav hiányában a fejlődő magzat velőcsöve nem záródik be rendesen.

Bővebben...

A kalcium és D vitamin hatása csontjainkra!

Bár sokan szednek kalcium- és D-vitamin étrend-kiegészítőt az erősebb csontok reményében, az amerikai kormány megbízásából készült legfrissebb szakvélemények szerint az egészséges korosabb hölgyeknek nincs szükségük alacsony dózisú tablettákra.

Bővebben...

Nostradamus - 2012, az ismert világ véget ér!

Sokan hisznek abban, hogy jelenkori világunk, civilizációnk egyszer véget ér. Vannak teóriák a Föld ismert és változó korszakairól, amelyek mindig újra és újra bekövetkeznek, ezek szerint civilizációnk csak egy a sok közül. Ez nem dimenzióelmélet, vagy más őrült elképzelés, az ember már közel egymillió éve létezik (több, genetikailag egyértelműen elkülöníthető fajként (mint pl. Homo antecessor, Homo heidelbergensis, Homo rhodesiensis), amely idő alatt akár több viszonylag fejlett kultúra is kialakulhatott, és nyomtalanul el is tűnhetett!

Bővebben...

Mennyire káros a cukor fogyasztás

Néhány héttel ezelőtt Gary Taubes tudományos újságíró, a Why We Get Fat (Miért hízunk el?) c. könyv szerzője a New York Times magazinban megjelentetett cikkében azt a kérdést vette górcső alá, hogy a cukor és a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup

Bővebben...

Vízkőoldás egyszerűen és természetesen!

Minden háztartásban jelen van a vízkőprobléma, amitől ugyan időszakosan megszabadulhatunk, de újra és újra meg fog jelenni.

Bővebben...

Redőnyakció!

Redőny Akció!

Ha ön 10 nm felett rendel tőlünk redőnyt most 10 % árengedményt adunk!

Redőnyklinika.hu: Megoldás meleg helyzetekre!